Maklum balas badan untuk Penyejukan dan Rawatan Air Dingin

Maklum balas badan untuk Penyejukan dan Rawatan Air Dingin

Seratus tahun telah berlalu sejak doktor Kneipp dari Jerman membuktikan kepada semua orang yang sihat sejuk mempengaruhi organisma. Doktor Kneipp sakit dengan bentuk yang teruk radang paru-paru dan sembuh dirinya dengan mandi biasa dalam air berais. Selepas sihir penyembuhan doktor menumpukan seluruh hidupnya untuk pembangunan sistem rawatan air sejuk. Orang yang menggunakan kaedahnya sehingga sekarang, terkejut bahawa fenomena yang tidak menyenangkan seperti sejuk boleh merawat pelbagai penyakit begitu mendadak.

Sebenarnya suhu badan - tidak begitu tetap. Kita jarang berfikir tentang hal itu, tetapi walaupun di siang hari suhu badan berubah beberapa kali. Satu aktiviti fizikal manusia yang juga mempengaruhi darah haba. Semasa latihan atau kerja keras suhu somatik biasanya boleh menjadi lebih tinggi untuk satu atau dua darjah. Tambahan pula, pakaian seorang lelaki berpakaian pengaruh suhu badan. Jika anda terlalu mesra berpakaian di cuaca panas, organisma tidak boleh memberikan kehangatan dan suhu bertambah somatik. Oleh itu, suhu badan bergantung pada kedua-dua persekitaran dalaman dan keadaan luaran.

Seorang manusia boleh hidup penurunan suhu yang tiga puluh tiga darjah, dan peningkatan sehingga empat puluh satu. Jika seorang lelaki menghasilkan lebih banyak haba daripada orang boleh memberi kepada persekitaran, suhu badannya meningkat, dan semasa proses terbalik suhu badan turun.

Dalam organisma manusia asas haba menghasilkan organ adalah otot. Pada musim panas badan yang bukan sahaja menghasilkan haba tetapi juga "memanaskan" dari luar. Dan dalam suhu yang sejuk badan yang mewujudkan lebih haba. Selain jumlah kehangatan didedahkan dalam persekitaran luar berkurangan. Apabila seorang lelaki mendapat di persekitaran yang sejuk, badannya mula menggeletar, kontrak otot untuk mengurangkan pelepasan haba.

Kelajuan badan menyejuk bergantung kepada kelembapan persekitaran. Di dalam air badan yang sejuk lebih cepat daripada hanya di udara sejuk. Udara yang lebih lembap, lebih ia menyejuk organisma. Pada masa yang sama semasa suhu kelembapan panas menghalang organisma dari penyejukan ke bawah. Peluh A menyejat lebih mudah dalam udara kering, dan badan yang sejuk lebih cepat.

Sebenarnya, proses ini boleh dikatakan tidak mempengaruhi keadaan organ-organ dalaman. Suhu mereka masih kekal dan perubahan hanya dalam kes penyakit. A organisma manusia mempunyai jisim kemungkinan untuk menyesuaikan kedua-dua haba dan sejuk. Ahli-ahli sains sepanjang masa mencari beberapa mekanisme baru dan baru, yang membolehkan badan manusia untuk menyelamatkan keteguhan persekitaran dalaman tanpa mengira keadaan luaran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar