Pemulihan Home Untuk Selsema, hidung tersumbat, Jangkitan Sinus

Pemulihan Home Untuk Selsema, hidung tersumbat, Jangkitan Sinus

A tersumbat sejuk dan hidung adalah masalah yang biasa dan menjengkelkan yang terutama berlaku dalam cuaca sejuk atau disebabkan oleh perubahan bermusim. Selsema juga boleh menyebabkan dengan memakan makanan dan minuman dalam peti sejuk. Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah adalah sasaran keadaan ini. Batuk, sakit tekak dan sakit kepala membuat keadaan ini lebih teruk. Anda boleh merawat keadaan ini menjengkelkan menggunakan remedi rumah mudah tetapi sangat berkesan.

Home Pemulihan sejuk

Berikut adalah beberapa rawatan rumah popular untuk selsema dan batuk. Bahan-bahan yang digunakan dalam rawatan rumah benar-benar semulajadi dan herba dan boleh dengan mudah dijumpai di dalam kabinet dapur anda atau belakang rumah.

1. Ambil 10 gram rumpai uskup (ajwain) dalam kain bersih dan mengikat semua hujung kain dengan gelang getah. Panaskan kain ini dalam kapal. Sekarang menghidu ini. Tersumbat hidung dibersihkan oleh ubat rumah ini.

2. Campurkan 5 ml bawang putih segar (lahsun) jus dengan selasih suci (Tulsi), empat lada hitam (kali Mirch), ulas (Laung) dan satu sudu teh madu. Ambil campuran ini dua kali sehari untuk melegakan keadaan ini.

3. menghisap liquorice (mulethi). Ini adalah satu ubatan rumah yang berkesan untuk batuk, kerengsaan sejuk dan tekak. Anda juga boleh mengambil mulethi bersama-sama dengan madu 2-3 kali sehari.

4. Bawang putih (lahsun) adalah herba berharga dalam rawatan batuk dan sejuk. Jus segar bawang putih (10-15ml) bersama-sama dengan jumlah yang sama madu adalah ubat rumah yang berguna.

5. Minum air suam, terutama selepas makan. Ini akan melegakan dan menenangkan kerengsaan tekak dan sakit tekak.

6. Hidung tersumbat boleh dibersihkan dengan meletakkan minyak kayu putih (3 titis dalam setiap lubang hidung). Ia juga akan menjernihkan perasaan sinus.

7. Teh disediakan daripada selasih suci (Tulsi) dan bawang putih (lahsun) memberi manfaat kepada melegakan laluan pernafasan gelisah.

8. Elakkan terdedah kepada angin sejuk. Pastikan kepala dan dada anda dilindungi sepenuhnya dengan pakaian bulu.

9. Rebus 500mg kayu manis (dalchini) serbuk dalam susu. Tambahkan 5ml mentega (minyak sapi) dan minum susu ini untuk memberikan bantuan dalam sejuk pada waktu tidur.

10. Makan roti gram keseluruhan dengan mentega (minyak sapi). Minum segelas jus lemon dicampur dalam air panas kemudian untuk mendapatkan kekuatan dan bantuan. Ia akan membersihkan hidung, mengurangkan bersin mantera dan melegakan tekak.

Penafian: pembaca artikel ini perlu menjalankan segala langkah berjaga-jaga ketika mengikuti arahan pada rawatan rumah sejuk dari artikel ini. Elakkan daripada menggunakan mana-mana produk dan bahan-bahan yang jika anda alah kepadanya. Tanggungjawab terletak dengan pembaca dan bukan dengan laman web atau penulis.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar